неділя, грудня 28

М а т е м а т и ч н и й ф у т б о л


Мета. Зацікавити учнів математикою, встановлюючи зв'язки між математикою та іншими сферами  життя; розвивати логічне мислення; виховувати активність та самостійність.
Обладнання. Плакат із зображенням футбольного поля.
Хід заходу
І. Вступне слово вчителя.
Якщо називають Піфагора, то багато хто згадує малюнок широко відомих «Піфагорових штанів», прізвище Ньютона нагадує про ланцюжок бінома, при згадці Архімеда спливає в пам¢яті ванна з водою і людина, що в ній миється, якщо ж згадати Павлова, то виринає картина: собака, шматок м¢яса, слина, що надходить у дренаж..
Так нерозривно, навіки зжилися зі справами цих людей їхні уславлені імена. Справді, людина завжди, за всіх часів і в усіх народів відома саме своїми справами.

Але одночасно виникає думка: Піфагор – це не малюнок, Ньютон – не формула, Архімед – не ванна з водою, а Павлов – не блискучий дослід. Всі вони  видатні люди! Із своїми проблемами і радостями; зовсім різні люди: щасливі і нещасні, багаті і бідні, одинокі і багатодітні, веселі і замкнуті. Кожен мав свої причуди і всі вони були різними. І єдине, що них об’єднує – це те, що всі вони були великими трудівниками, які не знали втоми, будівниками гігантської споруди – людського знання.
       Я не знаю, можливо, і серед вас сидять Ціолковські і Мічуріни, Лобачевський чи Патон, Філатов чи Бонч-Бруєвич, Шаляпін чи Пугачова. Я радий вітати вас всіх на нашому конкурсі на який ви прийшли не просто цікаво і змістовно провести час, а й дечому навчитись, стати більш ерудованими і  зрозуміти одну стару істину, що без труда не виловиш і рибку із річки. Сьогодні ми зіграємо у гру давно вам знайому та чуть не звичну – результат генетичного експерименту – ми схрестили математику із футболом і отримали “Математичний футбол”. Цей гібрид, який також має право на існування, і буде представлений нашими командами, які за хвильку я попрошу піднятися на нашу сцену. Але багато залежить не тільки від команд, а й від того на скільки активними і дисциплінованими будуть їх уболівальники. Отже,  пам’ятайте! Категорично забороняється підказувати, тупотіти і викрикувати під час гри. Журі нагороджуватиме команди за хорошу підтримку, але також має право зняти бали з команди, якщо її члени, або вболівальники порушуватимуть порядок змагань. З правилами гри ми познайомимося після того, як команди представлять себе в конкурсі “Привітання”.
Вітає  математика  сьогодні щиро вас,
Футбол математичний відбудеться у нас,
Зібрались дві команди – розумники-знавці,
Хоч досвіду немає, вони всі – молодці!
Командам нашим успіхів в футболі побажаємо.
І відповідей правильних від них усіх чекаємо. 
Тож давайте запросимо на сцену команду 5-го класу “Дюжина”.
(Виходить команда “Дюжина”).
Привітання команди  “Дюжина”
Капітан. Раз, два.
Всі. Три, чотири.
Капітан. Три, чотири.
Всі. Раз, два.
Капітан. Ці оцінки не для нас!
Всі. А от дюжина якраз!
Капітан. Ми 12 поважаєм!
Всі. Стільки балів мать бажаєм.!
Капітан. Ми ніде не пропадем!
Всі. У футбол іграть ідем!
Капітан. Загін! Стій! Наш девіз!
       Щоб розум працював у всіх,
       Допоможе математика й сміх!
Капітан. Вас вітає команда:
       Дюжина!
Капітан. Шикуйсь! Рівняйсь! Струнко! По порядку номерів розрахуйсь!
       Перший!
       Перший!
          Перший!
              …
Капітан. Стій! А хто ж останній?
1 учень. В нашій команді останніх нема.
Капітан. Скільки ж нас?
       Дюжина!
2 учень. Так! Нас – 12 , а це дюжина! Ми всі перші, а значить хочемо бути кращими учнями школи.
3 учень.  Та наше завдання не правила вчити,
                Наше завдання - вас розсмішити.
4 учень.  Шановний болільнику, шлемо привіт
             Із побажаннями многая літ.
5 учень.  Ми вам завжди і дуже раді
             І хочем дати цю пораду.
Капітан Якщо голи нам будуть забивати,
             Навчіться щедро до журі моргати.
3 учень.   Супернику бравий, саме вже час,
              Дари й привітання отримать від нас.
1 учень.   В дарунок вам шлемо шовкову хустинку,
             Програєте витрете нею сльозинку.
2 учень.   Щоб кріпнув у дружбі наш славний союз,
             Від серця усього ми шлемо знак плюс.
4 учень.   Не із скупості, вірте, а так на випадок,
             Залишим собі ми кийочків з десяток.
5 учень.   Бо знаєте ви і альфи, і гами
             Та все ж перемога буде за нами.
Капітан. Повага вам судді, привіт вам журі,
             Та тільки суворо ви нас не судіть.

1 учень.  Смійтеся з того, що викличе сміх,
             Сміятися голосно й суддям не гріх.
2 учень.   Для вас же шановні лупу прихопили,
             Щоб все, що є краще ви в нас розгляділи.
3 учень.  А серце у вас, щоб м’якшим було,
                Ми шлемо в дарунок вам помело.
4 учень.  Ми грати за правилами всім обіцяєм,
            Клянемось й присягу про це вам складаєм.
5 учень.  Слова ці закріпить нехай супер клей,
            Бо буде законом для нас фейєр плей.
Капітан. Ми будем коректно і весело грати,
             Та про десять кийків не слід забувати.
             Тож супернику наш отримай наказ,
             Будь же ти першим лише після нас.
Вчитель Попросимо прдемонструвати  своє привітання команду 6-го класу
П р и в і т а н н я   к о м а н д и   “А л ь ф а”
(Команда заходить і співає пісню).
Ох і “Альфа” в нас кмітлива, раз, два, три
Аж у “Дюжини” серце мліє, раз, два, три, 
Ви вперед все поступайтесь
І назад не оглядайтесь, раз, два,
 раз,  два, раз, два,три.
Попереду Коля іде, раз, два, три,
До кінця він з нами піде, раз, два, три,
Сам із себе хлопець бравий,
Він розумний в нас і жвавий, раз, два, раз, два,
раз, два, три.
Пам¢ятайте ж всі дванадцять, раз, два, три,
Нам не страшно програвати, раз, два, три,
Математику ми знаєм
І сьогодні не програєм, раз, два, раз, два,
раз, два, три.
1-ий учасник Команді “Альфа”, що прибула на товариську зустріч по “Математичному футболу” пройти реєстрацію. Подача анкетних даних проводиться для визначення основних вподобань учасників гри.
2-ий учасник Ну, що ж, раз ми вже тут, то давайте пройдемо всі формальності. Це не забере багато часу.
3-ий учасник  Можна взяти бланки, що заповнити анкету?
4-ий учасник  Так, я вам продиктую, а ви дасте відповіді.
5-ий учасник  Наша анкета.
1.                       Прізвище, ім¢я по батькові. Загін математиків “Альфа”.
2.                       Стать. Невизначена. Мішаний добуток дівочої впертості та юначої легковажності.
3.                       Соціальне походження. Трудове.
6-ий учасник 
Трудитись любим, про це й сказать не гріх,
За мискою замінить кожен з нас, десяток чоловік.
4.                       Освіта. Розпочата середня.
1-ий учасник 
Для нас це хворе є питання,
Почать ми почали –
Закінчувать нема бажання.
5.                       Професія.  Любителі побайдикувати.
2-ий учасник 
Ми любим байдики побити,
За це і треба нас любити!
6.                       Посада. За спеціальністю.
3-ий учасник 
Посаду ми хорошу маєм,
Як посадили в клас,
Так штанчики і протираєм.
7.                       Характер. Нетерплячий.
4-ий учасник 
В терплячку грати в нас немає сили,
Двічі по два, як треба,
Буде п¢ять, а не чотири!
8.                       Призначення. Опанувати основи наук.
9.                       Мета. Піти туди невідомо куди.
5-ий учасник 
Куди пошлють – туди й іти,
Навіщо жить, коли в житті нема мети?
10.                  Хоббі. Весь час віддаємо роботі.
6-ий учасник 
Про що розмови, друзі, ніяка не біда.
Спеціаліст такий, як ми,  ніде не пропада.
11.                  Девіз.
Про все на світі хочеш знати ти?
Математику вчи – це шлях твій до мети!
12.                  Ставлення до болільників. Позитивне.
1-ий учасник 
Болільник, нас підтримай у часи скрутні,
Ми хочемо сподобатися вам, а щоб соперник – ні,
Бо без підтримки буде дуже важко грати
Й голи у ворота “Дюжини” нам забивати.
13.                  Ставлення до суперника. З повагою.
2-ий учасник 
Суперник-друже, тебе ми поважаєм,
З тобою жити в мирі будем ми
І успіхів у грі завжди бажаєм,
Ти срібло завоюєш у фіналі,
Золото із скромності візьмемо ми.
14.                  Ставлення до журі. Впевнені у їх компетентності та непідкупності.
3-ий учасник 
Ми впевнені, що всякі там призенти,
Що поступають на вашу адресу,
Не дадуть вам впасти в сентименти
І наломати дров, не ходячи до лісу.
4-ий учасник 
І щоб вже розум був завжди тверезим,
Ніколи не тремтіли ваші руки,
Наллємо вам водички ми із газом,
Болійте й ви за нас,
Або на щастя хоч тримайте кулаки!
15.                  Плани на гру. Впевнені у своїй перемозі.
5-ий учасник 
Перемоги досягти,
В цій ігрі ми хочемо,
Якщо треба для мети –
Журі заморочимо.
6-ий учасник 
Ми суперника обкрутим,
Так як Лис Микита,
Хай же знає бідолаха –
Математику слід вчити.
1-ий учасник 
Та ігра ця буде чесна,
Бо така в нас тактика.
Перможе найсильніший –
Нас розсудить математика.
(Учні роблять реверанс і сідають в залі).
Вчитель А зараз послухайте правила гри, яких повинні дотримуватись наші команди.
П р а в и л а    г р и
1.                       У  гру математичний футбол грають дві команди А і В.
2.                       Кожна команда складається з 5 гравців – воротар, захисник, центральний півзахисник, півзахисник, нападаючий.
3.                       Поле для гри зображене на малюнку.
4.                       Кожний з двох таймів складається з 30 запитань.
5.                       Перший тайм починає центральний півзахисник команди А (другий - центральний півзахисник команди В). Йому ставлять запитання, час на роздуми – 20 с.  Якщо він відповідає правильно, то м’яч переміщується до воріт команди В, якщо ні – до воріт команди А.
6.                       Продовжують гру півзахисник команди А і захисник команди В (якщо центральний півзахисник А відповідає неправильно, то захисник команди А і півзахисник  команди В).  Перемагає  той, хто першим правильно відповість на запитання. Якщо перший гравець відповів неправильно, другий має на роздуми 20 с. Якщо обидва гравці  відповіли неправильно, то їм пропонується наступне запитання.
7.                       Той, хто виграв переводить м’яч далі до воріт суперника.
8.                       Якщо в дуелі нападаючий А – воротар В перемагає нападаючий, то це означає, що м’яч у воротах!
9.                       Після забитого гола у ворота В гру починає центральний півзахисник В. Далі  правила за п. 5.
10.                  Перемагає та команда, яка після двох таймів заб’є більше голів.
11.                  У випадку нічиєї призначаються 5 пенальті – 5 додаткових запитань (по одному для кожної пари суперників).
12.                  Кожна команда має  2 - 3  запасних гравців.
13.                  У процесі гри капітан команди може міняти гравців – як на запасних, так і місцями.

З а п и т а н н я   д о   г р и

1-й тайм
1.                       Числа, які використовуються при лічбі предметів (натуральні).
2.                       Скільки морозива можна перевезти п’ятитонним вантажним автомобілем? (5 тон)
3.                       Скільки буде десятків, якщо 3 десятки помножити на 4 десятки? (120 десятків)
4.                       Значення невідомого при якому рівняння перетворюється у правильну числову рівність (корінь рівняння).
5.                       Геометрична фігура, яка утворена двома променями, які виходять з однієї точки (кут).
6.                       Число записане під рискою дробу (знаменник).
7.                       За допомогою цього приладу вимірюють і будують кути (транспортир).
8.                       Замкнена ламана з її внутрішньою областю(многокутник).
9.                       Результат ділення (частка).
10.                  Чотирикутник у якого всі кути прямі (прямокутник).
11.                  Дріб у якого  чисельник більший за  знаменник (неправильний).
12.                  Частина прямої обмежена з однієї сторони точкою (промінь).
13.                  Знак, що позначає число (цифра).
14.                  1/24 доби (година).
15.                  На руках 10 пальців. Скільки пальців на 10 руках (50 пальців).
16.                  Геометрична фігура, що складається з точок рівновіддалених від даної точки (коло).
17.                  Як порівняти числа з різною кількістю цифр (більше буде те у якого більше цифр).
18.                  Як порівняти дроби з однаковими чисельниками? (у якого дробу більший знаменник той буде меншим).
19.                  Одного батька і однієї матері дитина, але нікому з них не син (дочка).
20.                  Кут величина якого менша 900  (гострий).
21.                  Відрізок, що сполучає центр кола з будь якою його точкою (радіус).
22.                  Х – 23 = 40 (Х = 63).
23.                  Скільки було: баба, дві матері, дві дочки і онука? (троє).
24.                  Рівність, яка містить невідомі (рівняння).
25.                  Результат додавання (сума).
26.                  Який дріб менший від одиниці? (правильний)
27.                   Частина круга обмежена двома радіусами (сектор).   
28.                  Найбільша хорда (діаметр).
29.                  Як додати дроби з однаковими знаменниками? (чисельники додати, а знаменники лишити тими самими)
30.                  39 горіхів розділили порівну між кількома учнями, причому кожний одержав більше  п’яти горіхів. Скільки було учнів? (троє)

З а п и т а н н я   д о   г р и

2-й тайм
1.                       Що показує знаменник дробу? (на скільки рівних частин поділено ціле).
2.                       Дорівнює половині діаметра (радіус).
3.                       Одна дев’яноста частина прямого кута (градус).
4.                       Найменше натуральне число (1).
5.                       Точка перетину діаметрів кола (центр кола).
6.                       Округли до сотень: 2568 (2600).
7.                       Число, яке не відноситься ні до парних , ні до непарних (1).
8.                       Трикутник, який має тупий кут (тупокутний).
9.                       На скільки частин ділить коло площину (дві, зовнішню і внутрішню).
10.                  Перетворити в неправильний дріб: дві  цілих три п’ятих (тринадцять п’ятих)
11.                  Назвати дії першого ступеня (додавання і віднімання)
12.                  Пілот заснув за штурвалом і йому приснилось, що він падає. Що йому потрібно зробити, щоб не впасти. (проснутись).
13.                   Периметр якої фігури в чотири рази більший за її сторону. (квадрат).
14.                   Третій степінь числа. (куб).
15.                   Многокутник з найменшим числом сторін . (трикутник).
16.                   Трикутник у якого всі сторони рівні між собою. (рівносторонній).
17.                   Результат дії додавання. (сума).
18.                  Частина кола. (дуга).
19.                   Сума сторін трикутника. (периметр).
20.                  Найменше натуральне число. (1).
21.                  Одного батька і однієї матері дитина та нікому з них не  син. (дочка)
22.                   Дія обернена до множення. (ділення).
23.                   Найбільше двоцифрове число. (99).
24.                   Чому дорівнює кут прямокутника. ( 900 ).
25.                   Як називаються числа, що діляться на 2. (парні).
26.                  Два батьки і два сини зловили три зайці, а дісталося кожному по одному. Як це могло статися? (дід, батько і син).
27.                  На галявині пасеться кілька кіз. В них 12 ніг. Скільки в них голів? (три).
28.                   Рівносторонній прямокутник. (квадрат).
29.                  У скільки разів 10 десятків більше, ніж 2 десятки? (5).
30.                  Два хлопчики грали в шахи 4 хвилини. Скільки хвилин гра кожен із них? (4 хвилини).

П е н а л ь т і

1.                       У двох сліпих був брат Іван, а в Івана братів не було. Хто були сліпі? (сестри).
2.                       В однім місці стоїть хлопець, а в другім – другий. Посередині півень яйце зніс. Хто з них першим ухопить його? (півень яєць не несе)
3.                       Уявіть собі, що ви кондуктор. Поїзд віз 100 скриньок, у кожній по 100 коробочок. Скільки років кондуктору? (стільки, як вам).
4.                       Живуть два друга, дивляться в два круга. (очі і окуляри).
5.                       Вона його любить та тікає, а він її ненавидить та шукає. (людина та блоха).
6.                       Що буде з козою, коли їй мине 6 років? (сьомий піде).
7.                       Скільки нулів у записі числа  1 мільйон? ( шість ).
8.                       Що таке сотка? (1 ар).
9.                       Семеро чекали восьмого 14 хвилин. Скільки часу витратив на чекання кожен із семи? ( 14 хвилин).
10.                  Скільки яблук можна з¢їсти натщесерце? (одне).
Вчитель Ну от і закінчилася наша гра. Нехай наше журі підведе підсумки змагань і оголосить результати.
(Журі оголошує підсумки)
Вчитель Ломоносов колись говорив, що математику треба вчити лиш за те, що вона розум до ладу приводить. Сьогодні одна із наших команд була більш зібрана і впевнена у своїх силах і перемога стала результатом великого бажання перемогти. То ж давайте привітаємо наших переможців… і подякуємо переможеним за цікаву та змістовну гру. Дякуємо командам. Вчіть математику,  бо хто знає математику – той знає все!



Немає коментарів:

Дописати коментар